Cardiff Singer of the World 2015

23. heinä, 2016

Cardiff ja Wales näyttivät kauniimmat kasvonsa meille maaseutukierroksen ja auringonpaisteen muodossa. Komea päivä joka huipentui illan viimeiseen konserttiin ennen sunnuntaina käytävää finaalia. Kilpailuerien viimeisen illan voittaja, sekä ns. villi kortti selviäisi illan päätteeksi. Vauhti tähän iltaan otettiin siis walesiläisistä pikkukylistä ja linnoista. Painakaa mieleen paikat Llanwit Major, Merthyr Mawr, Cowbridge ja Caerphilly. Ensi viikolla yritän iloksenne vierailla vähän vaikeammin lausuttavissa kylissä.
Olemme saaneet istua salissa lähes samoilla paikoilla kaikki illat ja se on hyvä asia, jos aikoo tehdä vertailuja kilpailijoiden kesken. Kuten minä taas kerran ajattelin tehdä. 15 kuultua ja 5 uutta ja kynä odottaa kirjoittajaa. Tänä iltana miesääniä oli kaksi, bassobaritoni ja baritoni, sekä sopraanoja peräti kolme.

Ensimmäinen kilpailija tuli Sveitsistä ja hän vastasi samalla myös illan ensimmäisestä komediallisesta osuudesta. Lepakon ”Mein Herr Marquis” on laulu jota ei naama totisena voi esittää. Tai voi, mutta se olisi virhe. Regula Mühlemann on 29-vuotias veikeä Adele, josta Strauss nuorempi olisi pitänyt. Paljon! Laulu kuulosti helpolta, nuorelta ja kirkkaalta ja sopi kuin kukka kämmenellä juuri tähän lauluun. Donizetti sujui myös hyvin. Don Pasqualen Norina luki ohjelmalehteä lavalla samalla kuin flirttaili soljuvasti yleisön kanssa. Mutta Mozart olis kyllä kääntynyt kauhistuksesta haudassa, sillä aaria ”Vorrei spiegarvi, oh Dio!” todisti juuri sen, miksi jotkut laulajat nimetään erityisesti nimenomaan Mozart-tulkitsijoiksi. Tämä 1800-luvun hittimaakari osasi todella tehdä biisejä!

Amerikkalainen bassobaritoni Ryan Speedo Green oli saanut jenkkityylisen ilmaisukoulutuksen. Pyöreä, hieman puuromainen ääni hieman hukkasi La Calunniasta sitä siihen kuuluvaa ironiaa. Silti uskon että tämä myös 29-vuotias laulaja on edukseen karaktäärirooleissa. Korva lepäsi myös Händelissä Messiaksen oratoriossa, vaikka englannin kielinen teksti hukkui enkä siksi olisi ymmärtänyt ketkä siellä pimeydessä oikein vaelsivatkaan. Floridassa opiskeleva laulaja ei ihan saanut osavaltionsa lämpöä jaettua yleisöön, sillä Puccinin ”Vecchia zimarra” Bohemesta ja Mozartin Osminin aaria Ryöstö Seraljista jäivät hieman etäisiksi.

Mutta ilta oli pelastettu, sillä illan ja uskoisin että myös koko kilpailun varsinainen valopilkku liihotti lavalle! Nadine Koutcher on 32-vuotias sopraano Minskistä Valko-Venäjältä kotoisin ja hän totisesti osaa laulaa. Onnettomien ompelijattarien sarjassa Charpentier on säveltänyt oman versionsa aarian ”Depuis le jour”. Aloituskappaleena tämä pysäytti heti kuuntelemaan. Varsinainen showstopperi olikin Hoffmannin seikkailujen mekaaninen nukke, eli ”Les oiseaux dans la charmille”. Harvoin olen kuullut tämän Offenbachin teknistä taituruutta ja äänen hallintaa vaativan aarian laulettuna ja ilmaistuna näin helposti ja vaivattomasti. Yleisö oli haltioissaan – ja syystäkin. Kts. video. Komediallinen ja veikeä osuus jatkui Bellinin Elviran morsian-aariassa. Odotin myös jonkinlaista ”venäläistä soundia” hänen Rachmaninovissaan, mutta ei sitä tullut. Välillä tuntui että voimat katosivat, mutta saattoi myös johtua siitä että en tuntenut kappaletta yhtään ja muut kappaleet olivat niin nappiin esitettyjä.

Väliajalla sitten kehuttiin kilpaa Nadinea ja mietittiin että tässäkö oli meidän koko kilpailun voittaja? Jos harrastaisin vedonlyöntiä, panostaisin häneen. Kertoimet olisivat kylläkin huonot. Väliäkö sillä! Minä valitsen hänet. Tosin vielä kaksi kilpailijaa jäljellä ja mikä tahansa on mahdollista.

Ei hätää, Etelä-Korean Insu Hwang esitti Nürnbergin Mestarilaulajista Hansin tilityksen ja äänessä oli kaunis sävy, mutta Wagner vaatii enemmän volyymiä ja voimaa. Tämä 32-vuotias baritonin äänessä oli rehellisyyttä ja suoruutta. Nautin myös siitä että artikulaatio oli loistavaa ja mietin miten ihmeessä nämä korealaiset oppivat niin upeasti esittämään eurooppalaista musiikkia. Alidoron aaria, Rossinin Tuhkimosta soi kauniisti, silti dramaattinen Fordin aaria Verdin Falstaffista huusi enemmän sielua ja voimaa.

Adjektiivit loppuvat kohta, mutta viimeinen laulaja ansaitsee vielä omansa. Kun ohjelmistossa on sekä Elsan aaria Lohengrinistä että Magdan aaria La Rondinesta odotin mielenkiinnolla että minkälainen ääni sieltä tulisi vastaan. Ehkä turhankin leveä vibrato ja tunkkainen sävy eivät vakuuttaneet. Lauluharrastajana en myöskään ymmärtänyt miten oli mahdollista laulaa Wagneria ja Rossinia lähes suu kiinni. Mitähän sieltä olisi tullut ulos, jos suu olisi auennut enemmän? Kanadan 27-vuotias sopraano Aviva Fortunata esitti myös Rossinin Maometto II oopperasta Annan aarian jota en ole aikaisemmin kuullut. Ajattelin että minulle riittää tämä yksi kerta, mutta ehkä joku toinen artisti esittäisi sen mielenkiintoisemmin.

Illan ja 4. finalistipaikan voitti odotetusti Valko-Venäjän Nadine Koutcher. Mutta sitten jännitettiin, kuka saisi viimeisen finaalipaikan, villi kortti on jaossa! Dame Kiri Te Kanawa onnistui sekoittamaan pakan sekä lavalla että muutenkin lopullisesti ilmoittamalla tuloksen. Tuomaristo valitsi kilpailun ensimmäisen laulajan, Etelä-Korean Jongmin Parkin, basson josta kirjoitin ensimmäisessä blogissani vain neljä riviä. Kertokoon se jotakin. Olen siis tuomariston kanssa tästä valinnasta TÄYSIN eri mieltä. Jos tämä herra voittaa koko kilpailun, lupaan lopettaa kilpailujen arvostelun ja bloggaamisen heti. Voihan olla pieni mahdollisuus että kadun tätä päätöstä myöhemmin, sillä voi olla että tuomaristo tietää jotain enemmän kuin minä.

Edessä on pari päivää ilman kilpailuja. Vietettäköön se ystävien ja mestariluokkien kanssa. Lisäksi täytynee ryhtyä metsästämään adjektiivejä, sillä nykyinen sanavarasto on loppumaisillaan ja finaali ansaitsee kuitenkin täydellisen panostuksen, vai mitä!

VIDEO: Nadine Koutcher laulaa ”Les Oiseaux dans la charmille” , Offenbachin Hoffmannin seikkailut

VIDEO: Greminin aaria Tsaikovskin oopperasta Eugen Onegin

BBC Cardiff Singer of the World 2015 FINALISTIT:
http://www.southwales-eveningpost.co.uk/BBC-Cardiff-Singer-World-2015-finalists-announced/story-26728084-detail/story.html